Aan het bureau: Ellen Rink over haar schrijfproces

Wat gebeurt er allemaal vóórdat een boek in de winkel ligt? Achter elk verhaal schuilt een proces vol inspiratie, twijfels, herschrijven en onverwachte vondsten. Deze keer stappen we in de schrijverswereld van Ellen Rink Hoe begint zij aan een nieuw verhaal? Wat doet ze als de woorden even niet willen komen? En hoe zorgt ze ervoor dat haar personages écht gaan leven? Ze deelt haar persoonlijke aanpak, schrijfgeheimen en valkuilen. Nieuwsgierig? Lees snel verder!

Het begin van elk verhaal: inspiratie

Waar haal je meestal je inspiratie vandaan?

‘Mijn inspiratie haal ik overal vandaan! Dat kan het dagelijks leven zijn of dingen die ik lees of op televisie zie (al kijken wij eigenlijk nooit televisie, maar het kan ook een film of serie zijn).

Voor mijn vorige boek (geschreven onder de naam Ellen Lina) – thriller Het Stockholmsyndroom –  kwam mijn inspiratie uit iets dat gebeurde op een donkere ochtend. Ik bracht de kinderen naar school, het was slecht weer. Bij een groot huis waar we langs liepen stopte op dat moment een busje waar drie mannen met zwarte jassen en mutsen uitstapten. Ik merkte dat ik mijn pas inhield toen ze aanbelden, maar de bewoonster liet ze lachend binnen en later zag ik een logo op het busje. Het waren werklui van een of ander loodgietersbedrijf. In mijn hoofd begon er zich een verhaal te ontwikkelen. Wat als ze nou geen goede intenties hadden gehad? Kun je gegijzeld worden in je eigen huis, gewoon op een doordeweekse ochtend? Zo ontstond Het Stockholmsyndroom, een thriller over een gijzeling in eigen huis.

Ellen Rink foto 1

Voor de Blossom Valley-serie, Isabelles vlucht, kwam mijn inspiratie uit mijn wens om weer eens naar Canada te gaan. Combineer dat met mijn liefde voor paarden, ranches en romantiek, en de nieuwe serie was geboren!’

Heb je vaste plekken waar je naartoe gaat om inspiratie op te doen?

‘Niet echt, maar ik kom heel ver op een rustige plek met een goed muziekje aan. Dan gaan mijn gedachten alle kanten op en ontstaat er vanzelf een verhaallijn.’

Komt inspiratie vanzelf, of moet je er bewust naar op zoek?

‘Nee, de inspiratie overvalt me vaak! Best fijn én heel effectief.’

Heb je ooit een droom gehad die leidde tot een boekidee?

‘Ehmmm …. Een echte droom, nee. Een dagdroom, ja!’

Wat is het meest onverwachte moment of de vreemdste plek waar je inspiratie vond?

‘Die donkere ochtend die ik omschreef bij vraag één, die mannen die uit dat busje stapten, dat was een heel random moment.’

Hoe weet je of een idee de moeite waard is om een boek van te maken?

‘Eraan beginnen en zien of het daadwerkelijk iets is om echt een boek mee te vullen. Tot zover heeft het nooit verkeerd uitgepakt en is het altijd een echt boek geworden.’

Wat is het eerste wat je opschrijft als je aan een nieuw boek begint?

‘Een lijstje met hoofdpersonages, ik heb namen nodig. Daarna zet ik de grove verhaallijn op papier en de rest ontvouwt zich tijdens het schrijven.’

Het schrijfproces

Hoe kwam je op het idee voor dit boek?

‘Ik ben drie keer in Canada geweest en heb er altijd een heerlijke tijd gehad. Ik heb vier kinderen en het is altijd hectisch en chaotisch in huis, het leek me heerlijk om tijdens mijn schrijftijd even te ‘ontsnappen’ naar een plek die mij rust geeft. Al snel kwam er een ranch uitgerold in een prachtig natuurgebied.’

Begin je met een volledig uitgewerkt plot, of ontdek je het verhaal gaandeweg?

Ellen Rink foto 2

‘Ik begin met een paar hoofdlijnen en ga gewoon schrijven. Het kan dan wel zijn dat ik het begin ga aanpassen, want mijn personages ontwikkelen zich gaandeweg een verhaal, maar dat is niet erg. Vaak wordt het verhaal daar strakker van.’

Hoe ga je om met onverwachte wendingen die zich tijdens het schrijven aandienen?

‘Dat vind ik het allerleukst aan het hele proces, zo verras ik mezelf ook en blijft het leuk en spannend om te schrijven. Wat gebeurt er in het volgende hoofdstuk? Ik heb zelf vaak ook geen idee.’

Waar schrijf je het liefste, heb je een eigen plekje of ga je juist de deur uit?

‘Ik schrijf meestal beneden aan tafel, maar wanneer ik echt geconcentreerd wil werken, dan ga ik boven aan mijn bureau zitten. Meestal hangt er beneden namelijk een baby aan m’n been, zit er een peuter op mijn schoot of vraagt er een puber om iets te eten. Als ik me afzonder, boek ik de grootste progressie.’

Wat doe je als je vastloopt in je verhaal?

‘Dan zet ik mijn koptelefoon op en luister ik muziek, dat helpt me altijd! Als ik het echt even niet meer weet, dan laat ik een personage iets geks doen, breng ik een nieuw persoon in beeld of gebeurt er iets onverwachts in het verhaal. Misschien haal ik het daarna weer weg, maar dan ben ik in ieder geval weer aan het schrijven. Gelukkig gebeurt het niet heel vaak.’

Hoe weet je wanneer een boek echt ‘af’ is?

‘Wanneer ik het nog een keer doorgelezen heb en ‘durf’ op te sturen aan de proeflezers. Dan weet ik dat ik in ieder geval niets groots meer ga veranderen en dat zij erop mogen gaan schieten. Vaak komt er niks meer, dan is het tijd om het naar mijn redacteur te sturen.’

Personages en verhalen

Hoe bedenk je je personages? Begin je met hun persoonlijkheid of hun achtergrond?

Ellen Rink foto 3

‘Dat ontwikkelt zich gedurende het boek. De grote lijnen van een personage weet ik van tevoren en schrijf ik kort op, maar een karakter komt tijdens een boek tot uiting. Ook de achtergrond weet ik niet altijd van tevoren en ik verzin gaandeweg wat ze hebben meegemaakt in hun leven.’

Heb je ooit een personage gebaseerd op iemand die je kent?

‘Ja, soms! Toch merk ik dat het moeilijk is om bij die persoon te blijven, dus vaak wordt het dan ‘losjes gebaseerd op …’

Welke emoties of thema’s inspireren je het meest om over te schrijven?

‘Liefde, altijd. Daarnaast merk ik dat ik het fijn vind om een relatie in ontwikkeling te beschrijven. Hoe komen mensen bij elkaar? Welke fases doorlopen ze? Hoe blijven ze uiteindelijk bij elkaar?’

Wat inspireert je bij het bedenken van de setting van je verhalen?

‘Ik vind het zelf altijd fijn om met een minimale beschrijving van een omgeving, de lezer een groots beeld te geven. Een lezer is slim en heeft vaak ook een grote fantasie, ik hoef niet alles voor te kauwen. Ik doe veel met zintuigen en laat het daar vaak bij, laat het beeld maar ontstaan in iemands hoofd.’

Hoe belangrijk is je eigen leven en ervaring in wat je schrijft?

‘Heel belangrijk! Ik merk dat ik graag schrijf over iets dat ik ken of zelf ooit heb gezien of ervaren. Dan kan ik daar een betere beschrijving bij geven. Maar goed, dat geldt natuurlijk niet voor alles dus ik verzin ook genoeg :-D’

Heb je ooit spijt gehad van een verhaallijn of een beslissing die je een personage liet maken?

‘Ehm … Nee, ik geloof het niet!’

De dagelijkse schrijfgewoonten van Ellen Rink

Heb je een vaste schrijftijd of -plek?

‘De tafel beneden dus of m’n bureau boven, en dan wanneer het maar kan. Ik pak iedere vrije minuut mee, want in een druk leven met werken, gezin en huishouden heb ik helaas geen hele dagen (en soms zelfs geen uur) per dag om aan een boek te werken. Het is momentjes sprokkelen…’

Ellen Rink foto 4

Hoeveel woorden probeer je per dag of per week te schrijven?

‘Hangt er vanaf, maar ik ben heel blij als ik vijfhonderd woorden per dag kan schrijven.’

Wat helpt jou om in de juiste schrijfflow te komen?

‘Heb ik niet nodig, ik ben eigenlijk altijd in de juiste flow, maar het is prettig als ik weet dat ik even ongestoord aan de slag kan.’

Schrijf je liever in stilte of met muziek op de achtergrond?

‘Muziek, maar dan wel instrumentaal. Van muziek met zang raak ik afgeleid.’

Heb je een vaste schrijfroutine of ben je juist heel flexibel?

‘Ik moet wel flexibel zijn, anders krijg ik nooit iets gedaan. Ik heb altijd kinderen om me heen, dus ik pas me aan. Het moet wel! Anders krijg ik niets op papier, terwijl het mijn grootste hobby is.’

Benieuwd naar het nieuwste boek van Ellen Rink?

Isabelles vlucht

Deel 1 in de Blossom Valley-serie

Isabelles vlucht

Guus en Isabelle, een tweeling met een moeilijke jeugd, worstelen als volwassenen nog steeds met de gevolgen van hun verleden. Wanneer Guus een grote geldprijs wint, besluit hij samen met Isabelle naar West-Canada te vertrekken. Daar vinden ze niet alleen rust en schoonheid, maar ook nieuwe vriendschappen, steun en liefde. In het dorpje Silverlake ontdekken ze hun roeping op een grote ranch – en misschien eindelijk ook een kans op een nieuw begin.

Bekijk op Boekenwereld >

Was dit jouw eerste kennismaking met Ellen Rink, of ben je al fan van haar werk?

Laat het ons weten via Instagram of Facebook!

Ontdek meer auteurs: