Ondernemen met passie: het verhaal van Basically Britt

Achter elk klein bedrijf schuilt een inspirerend verhaal. Wat begon als een idee, een hobby of een passie, is uitgegroeid tot een bloeiende onderneming. In dit interview spreken we met Britt, de drijvende kracht achter Basically Britt. Hoe is het avontuur begonnen? Welke uitdagingen heeft ze overwonnen? En waar vindt ze de inspiratie om elke dag met volle energie door te gaan? Lees snel verder en ontdek hoe Britt met liefde en toewijding haar eigen bedrijf runt!

Zin in feelgood x Basically Britt

In de maand april hebben wij iets superleuks voor jullie! Omdat april de Zin in Feelgood-maand is, krijg je bij elke bestelling bij Basically Britt een exclusieve Zin in Feelgood-sticker. Perfect om je e-reader mee te versieren bijvoorbeeld!

Hoe is de samenwerking met Zin in feelgood tot stand gekomen, en wat heeft je doen besluiten om met ons samen te werken?

Een goede vriendin van mij werkt bij een van de uitgeverijen die aangesloten is bij het Zin in feelgood-platform. Ik had het geluk dat zij mij had aangeraden om mee samen te werken aan het nieuwe Zin in feelgood-project! Ik vind het altijd megaleuk om samen te werken met uitgeverijen of andere ‘bookish’ bedrijven, dus ik hoefde daar niet lang over na te denken!

Het interview

Kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Hoi! Ik ben Britt, negenentwintig jaar en woon nu ongeveer vijf jaar in Rotterdam. Lezen en tekenen zijn al heel lange tijd twee van mijn grootste hobby’s en ik doe ze allebei al jaren met veel plezier, niet wetende dat ik er ooit mijn werk van zou gaan maken! Nadat ik mijn bachelor International Communication en master Media & Creative Industries aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam had afgerond was ik een beetje zoekende. Ik besloot bij Swan Market te gaan werken, een tof bedrijf dat zich richt op het organiseren van markten en openen van winkels waar kleine ondernemers hun producten kunnen verkopen. Ik heb daar een jaar met plezier gewerkt, maar daarna was het tijd voor een volgende stap!

Sinds wanneer heb je je eigen bedrijf en hoe is het ontstaan?

Op 2 september 2015 besloot ik mijn eerste BookTube-filmpje te uploaden op YouTube, omdat ik een paar maanden daarvoor voor het eerst een YouTube-filmpje over boeken tegenkwam en ik meteen mega-enthousiast was. Ik dacht: dit ga ik ook doen! Na ongeveer vijf jaar filmpjes maken kwam ik plots met het idee om een boekenlegger te ontwerpen, omdat ik op die manier mijn passies voor tekenen en boeken met elkaar kon combineren. Die boekenlegger probeerde ik vervolgens op Etsy te verkopen en verrassend genoeg verkocht die goed! Ik had natuurlijk het geluk dat ik al wat volgers had opgebouwd op YouTube en Instagram, dus ik heb hun uiteraard verteld over de boekenlegger die ik had ontworpen. Vanaf dat moment besloot ik meer boekenleggers te ontwerpen en ook te denken aan andere producten die ik zou kunnen maken.

Wat was het moment waarop je dacht: ja, ik ga dit echt doen?

Nadat ik een jaar bij Swan Market had gewerkt en ik merkte dat het kantoorleven niet echt voor mij is weggelegd begon het wel te kriebelen. Mijn merk Basically Britt begon te groeien, ik had leuke samenwerkingen, verkocht mijn producten online en in een paar winkels en had het idee dat ik er echt voor wilde gaan. Mijn ouders waren iets minder enthousiast, want ‘je moet toch gewoon een vast inkomen hebben’, maar ik dacht daar anders over. Als ik het nooit zou proberen en er nooit 100% voor kan gaan, zou ik ook nooit weten of het zou lukken! Mocht ik na een paar maanden merken dat het toch niet zou lukken, dan kon ik gewoon weer ergens parttime gaan werken. Dus in februari van 2021 begon ik fulltime aan Basically Britt te werken en nu, vier jaar later, doe ik dat nog steeds met onwijs veel plezier!

Hoe kom je tot inspiratie en wat doe je als je even geen inspiratie hebt?

Ik haal heel veel inspiratie uit de dingen die ik om mijn heen zie. In de stad, in de natuur, in musea en noem zo maar op! Daarnaast haal ik ook veel inspiratie uit dingen die ik zelf ook altijd al erg leuk vindt, zoals boeken, cozy/witchy voorwerpen, zonnebloemen, schilderijen… Het komt gelukkig zelden voor dat ik geen inspiratie heb, want ik heb een heel lang lijst met productideeën en ontwerpen waar ik nog aan wil werken!

Werk je altijd met een uitgewerkt idee, of ontstaat het ontwerp gaandeweg?

Ik heb vaak wel een grove schets in mijn hoofd, maar terwijl ik bezig ben met het ontwerpen van een product schieten er heel vaak weer nieuwe kleine ideeën in mijn hoofd die ik direct kan toepassen in het ontwerp. Eigenlijk ontstaat het grootste deel van het ontwerp dus gaandeweg.

Wat is het leukste aan je werk en wat is juist een uitdaging?

Het allerleukste aan mijn werk vind ik dat ik altijd creatief bezig kan zijn. Of het nu het ontwerpen is van een nieuw product, bedenken hoe ik mijn YouTube-filmpjes leuk kan bewerken of hoe ik een Instagram-story goed kan indelen. Daarnaast vind ik het feit dat ik mijn eigen tijd vrijwel volledig kan indelen heerlijk! Het voelt eigenlijk alsof ik bijna nooit echt aan het werk ben. Maar natuurlijk zitten er ook uitdagingen aan mijn werk. Een daarvan is dat ik geen vast inkomen heb. Dit maakt het moeilijk om ver vooruit te kijken en bijvoorbeeld goed te plannen wat je per maand kunt sparen. Daarnaast vind ik het soms ook een uitdaging om een goede balans te vinden in werk en privé. Mijn huis is mijn kantoor en mijn kantoor is mijn huis. Het komt daarom vaak voor dat ik plots laat in de avond nog even wat werk ga doen, terwijl het juist goed zou zijn om even uit te rusten.

Zijn er aspecten van het ondernemen die je lastig of minder leuk vindt, zoals marketing of boekhouding?

Gelukkig heb ik een boekhouder, want in mijn eentje was mij dat denk ik niet zo snel gelukt! Dat geeft mij zeker wat rust, dat ik alle financiële aspecten uit handen kan geven. Ik merk dat ik het soms moeilijk vind om goed vooruit te plannen met mijn content en/of promotie van nieuwe producten. Omdat ik marketingdingen vaak last-minute doe haal ik er misschien minder uit dan ik eruit kan halen, wat ik jammer vind.

Je werkt ook samen met bedrijven en illustreert in opdracht. Hoe pak je dat aan?

Klopt! Ik vind dat altijd onwijs leuk om te doen en vaak komen zulke opdrachten voort uit een beetje netwerken. Ik sta regelmatig op evenementen om mijn producten te verkopen en dan raak ik aan de praat met andere ondernemers die soms toevallig op zoek zijn naar een illustrator! Soms trek ik zelf de stoute schoenen aan en mail ik toffe bedrijven met de vraag of zij geïnteresseerd zijn in een samenwerking, en soms krijg ik zelf mailtjes van bedrijven.

Je bent actief op social media en hebt zelfs een YouTube-kanaal waar je je werkproces deelt. Waarom ben je hiermee begonnen?

Toen ik mijn eerste BookTube-video uploadde, geïnspireerd door een boekenfilmpje dat mijn liefde voor lezen aanwakkerde. Toen besloot ik om ook zelf filmpjes te gaan maken onder de naam Britt Reads. Mijn Instagram-account begon ik ook te rebranden zodat ik meer boekencontent kon gaan posten, en nu, bijna tien jaar verder, doe ik het nog steeds met veel plezier!

Je staat vaak op events. Wat vind je daar zo leuk aan?

Pas sinds een jaar of twee sta ik regelmatig op events en ik vind het een van de leukste dingen van mijn werk! Het allerleukste vind ik dat ik met jullie allemaal een praatje kan maken en dat ik gezichten begin te herkennen van mensen die mij weleens een berichtje sturen op Instagram of al eens eerder iets hebben gekocht van mij! Ik kom altijd weer met een grote glimlach thuis na zulke events. Ik hoop er dit jaar weer veel te mogen bezoeken!

Waar zie je jezelf en je bedrijf over vijf jaar?

Dat vind ik nou altijd zo’n moeilijke vraag 😉 Ik kijk eerlijk gezegd niet heel veel naar de toekomst. Natuurlijk hoop ik dat mijn bedrijf blijft groeien, dat mijn producten in meer fysieke winkels te koop zijn en dat ik het tegen die tijd nog net zo leuk vind om te doen zoals nu. Maar in de toekomst kijken kan helaas niet, dus we gaan het zien!

Bezoek de webshop van Britt: www.basicallybritt.com